Montagehulp maakt zwaar handwerk bij Itho Daalderop gemakkelijker

Itho Daalderop heeft alle producten in huis om een comfortabel en gezond binnenklimaat te creëren. Het bedrijf levert duurzame, energiezuinige oplossingen voor koelen en verwarmen, ventilatie, warm water, regeltechniek en duurzame opwekking. Keramische elementen zijn een essentieel onderdeel van hun verwarmingsproducten. Het maken hiervan is zwaar handwerk wat maar weinig mensen een hele werkdag kunnen doen.

Itho Daalderop en Werkzaak Rivierenland vroegen een engineer om mee te kijken hoe technologie de menselijke handelingen gemakkelijker kan maken. Met succes! Na veel testen en aanpassen wordt op dit moment een montagehulp geproduceerd. Ihto Daalderop is hierdoor verzekerd van de productie van een essentieel onderdeel en kan hiervoor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten.

In deze business case lees je hoe de montagehulp tot stand is gekomen.

Stap 1: analyse van het probleem

De probleemgebieden binnen de werkwijze zijn benoemd. De engineer analyseerde de huidige handmatig werkwijze door een opname hiervan goed te bestuderen. Hij zag een aantal probleemgebieden:

  • Er moet veel verticale kracht worden uitgeoefend
  • Het product moet stabiel en onder controle gehouden worden, wat veel balanceeracties en bewegingen vraagt van de medewerkers
  • Het product moet met de hand geroteerd worden, wat belastend is voor de duimen
  • De werkhoogte varieert tijdens de werkwijze
  • De spiralen moeten geleid worden

De engineer zag direct kansen: met de invulling van een stukje techniek kan het werk door een veel grotere groep worden gedaan en is het een stuk minder belastend.

Stap 2: ontwerp van de oplossing

Op basis van de analyse werden twee technologische oplossingen bedacht:

  • Handgereedschap om de spiraal te geleiden en verticale druk uit te oefenen
  • Een unit waarin het verwarmingselement wordt ingeklemd. Met een (voet)pedaal kan het element een halve slag gedraaid worden. De hele unit is in hoogte verstelbaar zodat de werkhoogte altijd gelijk is. De unit zorgt daarnaast voor stabiliteit.

De engineer ging vervolgens aan de slag om deze montagehulpmiddelen te ontwerpen en te maken. Hij ontwikkelde een prototype om het bedachte concept te testen, te evalueren en bij te stellen. Een medewerker van Itho Daalderop die de verwarmingselementen maakt keek mee met het prototype. Al snel bleek dat de uitgangspunten van dit conceptuele prototype de moeite waard waren om verder te onderzoeken.

Afb 1. Medewerker aan het werk met montagehulp

Afb 1. Medewerker aan het werk met montagehulp

Stap 3: testen van de technologie in de praktijk

Op basis van het eerste conceptuele prototype, is een tweede prototype gemaakt. Dit prototype is getest door medewerkers die de verwarmingselementen met de hand maakten en mensen die nog nooit een element hadden gemaakt. Er is een video met een werkinstructie opgenomen zodat medewerkers kunnen leren werken met de montagehulp. De testen waren dusdanig succesvol dat de montagehulp op dit moment in grotere getalen wordt geproduceerd.

Filmpje: instructie montagehulp

Een succesvolle case voor inclusieve technologie

De case van Itho Daalderop laat zien hoe je met behulp van technologie, meer mensen op een duurzame manier in kunt zetten. Dankzij de montagehulp wordt een handmatig werkproces eenvoudiger en minder belastend. Zo kunnen meer mensen het werk uitvoeren, voorkom je uitval en zorg je voor een eindproduct van constante kwaliteit.
Heb jij ook een case waarbij technologie mogelijk een oplossing kan zijn? Wij denken graag met je mee! Neem contact met ons op.

Meer inclusieve technologie

Naast de montagehulp zijn er nog andere technologieen die kunnen worden ingezet ter ondersteuning van medewerkers.

 

Word TINT partner